Σκηνοθεσια: Andrzej Wajda
Παιζουν:Boguslaw Linda, Aleksandra Justa, Bronislawa Zamachowska
7.4Overall Score

Tο κύκνειο άσμα του μεγάλου σκηνοθέτη που γεννήθηκε στην Πολωνία το 1926 και έφυγε από κοντά μας φέτος σε ηλικία 90 χρονών με περισσότερα από 60 χρόνια δραστηριότητας στον κινηματογραφικό χώρο και με κληρονομιά 56 ταινίες.

 

Στην μεταπολεμική Πολωνία ο πρωτοποριακός ζωγράφος Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι δουλεύει ως καθηγητής στην Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών. Ένας μεγάλος καλλιτέχνης και συν-δημιουργός της θεωρίας του Ουνισμού, ο Στρεμίνσκι έγινε διάσημος πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι μαθητές του ακόμα τον αντιμετωπίζουν σαν τον «Μεσσία της μοντέρνας ζωγραφικής», αλλά οι αρχές του πανεπιστημίου και το Υπουργείο Πολιτισμού έχουν διαφορετική άποψη. Σε αντίθεση με τους καλλιτέχνες που παρέμειναν πιστοί στο πνεύμα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού εκπληρώνοντας τις αποστολές του κόμματος, ο Στρεμίνσκι δεν διαπραγματεύεται την τέχνη του. Αρνείται να συμμορφωθεί στους κανονισμούς του κόμματος, ώσπου σταδιακά αποβάλλεται από το πανεπιστήμιο και την ένωση των καλλιτεχνών. Οι μαθητές του όμως εξακολουθούν να τον στηρίζουν και τον επισκέπτονται τακτικά για ιδιωτικά μαθήματα. Αλλά ο άνεργος Στρεμίνσκι, ανάπηρος με ένα πόδι και χέρι, πέφτει σύντομα στην φτώχεια ενώ οι κομμουνιστικές αρχές επιμένουν να τον καταστρέψουν.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ Ήθελα να σκηνοθετήσω την ιστορία ενός καλλιτέχνη, ενός ζωγράφου εδώ και πολύ καιρό. Αποφάσισα να φέρω στην οθόνη τον Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι γιατί υπήρξε ένας από τους πιο πετυχημένους Πολωνούς καλλιτέχνες. Ταυτόχρονα, ήθελα να δείξω τη σύγκρουση του με το κομμουνιστικό κράτος. Ο Στρεμίνσκι κατανόησε τον δρόμο της μοντέρνας τέχνης. Τον εξήγησε στο βιβλίο του Theory of Vision. Η πεποίθηση πως δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος εκτός της αφηρημένης τέχνης, αφού η θεματική ζωγραφική και ο μέτα-ιμπρεσιονισμός τα έχουν ήδη πει όλα, του έδωσαν τη δύναμη να αντιταχθεί στις κομμουνιστικές αρχές. Το Afterimage είναι το πορτρέτο ενός αδιάσπαστου ανθρώπου – ενός ανθρώπου βέβαιου για τις αποφάσεις που έχει πάρει. Ενός ανθρώπου αφιερωμένου σε μια τέχνη που δεν διακρίνεται εύκολα. Ήταν ένας εξαιρετικός δάσκαλος, αλλά και ο ιδρυτής του δεύτερου στον κόσμο Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Łódź το 1934. Η ταινία αποτυπώνει τέσσερις σημαντικές χρονιές 1949 – 1952, όταν η σοβιετοποίηση της Πολωνίας πήρε την πιο αντιδραστική μορφή, και ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός έγινε η υποχρεωτική μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης.